Минуле

У Карибському морі найшли скарби затонулого “Сан-Хосе” вартістю 20 мільярдів доларів

Мільярди доларів золотом, сріблом та смарагдами інкрустують крихітну ділянку десь на дні Карибського моря. 

У 1708 році під час війни за іспанську спадщину (1701-1714) військовий корабель британського флоту, який плив з Панами, потопив 62-гарматний іспанський галеон, відомий як «Сан-Хосе». Цей навантажений скарбами галеон непорушно лежав біля узбережжя Картахени, укріпленого міста на узбережжі Карибського моря в Колумбії, протягом останніх трьох століть.

Коли у 2015 році було виявлено уламки «Сан-Хосе», це викликало міжнародний резонанс, оскільки кілька країн заявили права на її надзвичайно цінний вантаж, названий Священним Граалем уламків кораблів. Тим не менш, президент Колумбії Іван Дуке оголосив, що ВМС Колумбії (ARC) відправили високотехнологічного робота на глибину 944,88 метра (3100 футів) з камерою з високою роздільною здатністю.

Деякі золоті монети та артефакти, видимі на дні океану з уламків, навантажених скарбами, Сан-Хосе.

Зображення затонулих скарбів і гармат уламків Сан-Хосе

Скануючи корпус «Сан-Хосе», який вміщає вантаж, що за оцінками експертів коштує близько 20 мільярдів доларів (16,7 мільярдів фунтів стерлінгів) дорогоцінних металів, робот-дайвер зняв деякі золоті монети та колекції неушкодженого посуду. «Це важливі відкриття, які гарантують захист галеону Сан-Хосе, для майбутньої експедиції, зберігаючи об’єднання як об’єкт Всесвітньої спадщини під нашим суверенним опікою», – заявив Дуке в Radio Nacional de Colombia .

Він також заявив що ВМС Колумбії використали високотехнологічне обладнання для серії вражаючих зображень, що представляють «рівень точності, який раніше був не доступний». Робот надіслав чіткі цифрові зображення золотих злитків і монет, а також добре збереженого посуду .

У звіті The Daily Mail пояснюється, що серед непошкодженого порцелянового посуду, кераміки та скляних пляшок робот підгледів «хитромудрий китайський столовий набір». Крім того, електронний мисливець за скарбами, що занурювався на глибину, виявив гармату , виготовлену в Севільї в 1655 році нашої ери.

Нові підводні зображення ідентифікували гармату, виготовлену в Севільї в 1644 році нашої ери на місці аварії Сан-Хосе.

Підводний робот відкриває ще два уламки

Під час чотирьох занурень до місця аварії Сан-Хосе глибоководний марсохід також виявив гнилі корпуси ще двох кораблів. Їхнє відкриття є свідченням не тільки обсягом спадщини на дні Карибського моря, але й того, наскільки бурхливим був цей район у не такому далекому минулому. «Вважається, що лише біля узбережжя Колумбії знаходиться понад 1000 затонулих іспанських галеонів», – повідомляє Al Jazeera.

Два кораблі, галеон колоніальної епохи і шхуна, були датовані війною Колумбії за незалежність від Іспанії, якої вона досягла в 1819 році завдяки кампанії Симона Болівара зі звільнення Нової Гранади. Колумбійський адмірал Габріель Перес заявив, що ці два кораблі та інші відкриття в тому ж районі цікаві для подальших археологічних досліджень. Тим не менш, точне місце розташування залишається засекреченим, оскільки Колумбія відома своїми грабежами високого рівня.

Нові зображення місця аварії Сан-Хосе з частиною підводного робота. 

Справжня битва за Сан-Хосе починається

Президент Колумбії сказав, що наразі розробляються плани щодо «сталих механізмів фінансування» для забезпечення майбутніх пошуків скарбів. Таким чином, сказав Дуке, «вотчина» злощасного Сан-Хосе буде захищена для майбутніх археологічних проектів.

Перед тим, як затонути, «Сан-Хосе» повертався з Нового Світу до короля Філіпа V, перевантажений приблизно 200 тоннами золота, срібла та смарагдів, які були оцінені приблизно в 11 мільйонів песо. 

Ось чому Колумбія не збирається відмовлятися від скарбів уламків Сан-Хосе без серйозної судової тяганини.

Картина штурму Чарльза Вейгера біля Картахени в 1708 році, який в кінцевому підсумку затопив іспанський Сан-Хосе разом з його знаменитим скарбом.

Хоча його було виявлено в водах Колумбії як іспанський корабель, на борту якого перебувало 570 громадян Іспанії, завантажений вантажем з Перу і Панами, кілька країн заявили права на затонулий скарб.

Це означало, що Іспанія , Перу та Панама подали юридичні претензії на частку винагороди в розмірі 20 мільйонів доларів. Болівійська корінна нація Qhara Qhara також заявила про відсоток, стверджуючи, що їхні предки були насильно змушені добувати скарби ще в 16 столітті.

Справа насправді набагато складніша. Ще в 1981 році компанія Glocca Mora (GMC) виявила уламки, і їй пообіцяли 35% скарбу. Потім вони передали свої права американській рятувальній компанії Sea Search Armada (SSA). У 2013 році Колумбія прийняла закон, який визначив, що будь-які затонулі кораблі, виявлені в колумбійських водах, є фактично національною спадщиною. Це мало ефект «погашення будь-яких прав SSA», пояснили в ASIS International.

Колумбія також стверджувала, що GMC не змогла точно визначити місце аварії Сан-Хосе, і тому найняла Океанографічний інститут Вудс-Хоул (WHOI) у 2015 році. Тим часом справа продовжує просуватися в судовій системі. Навіть ЮНЕСКО зважилася, надіславши листа міністру культури Колумбії, в якому стверджується, що «комерційне використання культурної спадщини Колумбії суперечить найкращим науковим стандартам та міжнародним етичним принципам, особливо викладеним у Конвенції ЮНЕСКО про підводну культурну спадщину».

Порцелянові чашки минулої епохи

Читання між рядками

Що стосується Колумбії, той факт, що «Сан-Хосе» затонув у колумбійських водах, є щасливим випадком, оскільки закон 2013 року визначає, що будь-які уламки корабля стають частиною культурної спадщини країни. Це означає, що скарби, знайдені в уламках кораблів, не можуть бути продані або за межами Колумбії. Нація навіть планує побудувати новий музей корабельних аварій в Картахені, де буде представлено частину скарбів, вилучених із затонувши Сан-Хосе.

Тепер, бачите, цілком зрозуміло, чому президент Колумбії ніколи не називає 20-мільярдний скарб «скарбом», а лише «вотством» корабля. Він знає, що іноземній країні чи внутрішній групі набагато важче отримати «національне надбання», ніж отримати частку фінансової суми, пов’язаної зі скарбом. Тим часом точне місце аварії Сан-Хосе тримається в секреті як державна таємниця.

Автор Ешлі Коуі

Редакція може не поділяти думки авторів і не несе відповідальність за достовірність інформації в матеріалах із посиланням на зовнішні джерела. Роміщення цієї публікаці на інших сайтах без відкритого активного посилання на LikeMe заборонено.